Search This Blog

Wednesday, April 27, 2011

Wednesday, April 13, 2011

Sikap kaunselor yang perlu di dalam sesi kaunseling.

  1. Sikap kaunselor yang perlu di dalam sesi kaunseling ialah:
a)      Kongruen

Kongruen ialah sikap jujur yang perlu ada pada diri kaunselor tersebut terhadap kliennya. Sebagai contohnya, kaunselor perlu memberikan perhatian sepenuhnya kepada klien dan cuba sejujur-jujur dan sebaik-baiknya menyelesaikan masalah dengan cara membimbing klien membuat keputusan dengan lebih baik.

b)      empati, dan

Empati adalah satu sifat kaunselor yang cuba memasukkan dirinya ke dalam situasi klien. Melalui cara itu, kaunselor dapat memahami dengan lebih mendalam permasalahan klien dan dan berkomunikasi disamping klien dapat melihat kebenaran dan keyakinan di dalam diri kaunselor itu sendiri. Beberapa faktor juga perlu di ambil kira supaya kaunselor benar-benar memahami, tidak sangsi, menggunakan isi dan nada suara yang sesuai untuk menghadapi kliennya.

c)      penerimaan tanpa syarat.

Penerimaan tanpa syarat adalah syarat kedua yang perlu ada pada sikap seorang kaunselor. Syarat ini meminta kaunselor supaya bersikap lebih terbuka dan mesra terhadap permasalahan kliennya. Penerimaan ini menunjukan tiada nilai positif atau negatif yang ditunjukkan kaunselor di samping menerima klien sebagai seorang insan yang tersendiri.

  1. Tahap membina hubungan adalah tahap yang pertama sebelum sesi kaunseling bersama klien dijalankan.
a)      empat tugas utama kaunselor pada tahap ini ialah:
i-                    mewujudkan suasana yang menggalakkan interaksi.

Dalam tahap hubungan ini, biasanya klien tidak terlalu mempercayai kaunselor. Tugas kaunselor adalah untuk mendapatkan kepercayaan sepenuhnya klien terhadap matlamat, diri sendiri dan kesan daripada sesi kaunseling tersebut.
Kaunselor perlu bertanggungjawab untuk mewujudkan suasana atau keadaan yang memudahkan rasa keterbukaan,keikhlasan dan rasa mahu berkomunikasi.
Kaunselor perlu berkomunikasi dengan rasa minat pada klien, memahami dan supaya  menghormati perasaan, sikap  dan masalah klien supaya klien benar-benar tenang dan bersedia untuk memulakan sesi kaunseling dengan perasaan percaya yang kaunselor akan dapat membantunya sebaik mungkin.
Kaunselor perlu menunjukkan yang dirinya sentiasa hadir dan memberikan sepenuh perhatian kepada klien dan menganggap klien sebagai seorang yang dihormati dan dihargai.
Kaunselor juga perlu mendengar secara intensif dan cuba merasakan bagaimana klien rasa dan fikir masalahnya dan pastikan kaunselor memberikan respon pada setiap percakapan dan tindak tanduk klien sepenuhnya.

ii-                  Menentukan matlamat awal.

Setiap klien yang datang bertemu kaunselor pastinya mempunyai masalah yang berbeza. Antaranya adalah untuk menyelesaikan konflik, menyelesaikan masalah,atau meminta pertolongan untuk mendapatkan cara – cara menjadi seorang yang boleh berfungsi dengan lebih efektif.
   Ada klien yang terang dengan permasalahan yang dihadapinya dan ada yang kabur dan tidak tahu langsung sebab dan punca permasalahan yang dihadapinya. Ada juga klien yang tidak tahu sebabnya kenapa dia perlu bertemu dengan kaunselor.
   Perkara pertama yang perlu dilakukan oleh klien ialah mengemukakan masalah dan menceritakannya kepada kaunselor secara jujur dan releven. Melalui cara tersebut, kaunselor bersama klien akan bersama menentukan matlamat sesi kaunseling mereka pada akhir sesi.
   Matlamat awal tersebut perlu dipersetujui oleh kedua-dua belah pihak. Pihak kaunselor perlu mendengar masalah klien, membantu klien melihat dirinya sendiri supaya klien memahami dirinya sendiri dan m embantu klien mengenalpasti matlamat kaunseling dengan lebih tepat.
 
iii-                Mengstuktur hubungan

Hubungan klien dan kaunselor perlulah berstukstur supaya klien dapat melihat dengan lebih jelas ke mana arah yang hendak dicapai serta memahami dengan lebih lanjut mengapa sesi kaunseling ini perlu dilakukan.
   Awalnya mungkin klien agak sukar mengambarkan apa yang akan terjadi , bagaimana perubahan akan berlaku dan meragui apakah semua ini akan dapat mebantunya.
   Klien dan kaunselor perlu saling bersetuju tentang beberapa perkara sebelum memulakan sesi kaunseling.
    Di dalam peringkat ini terdapat 3 stuktur hubungan iaitu:

1.      Kefahaman tentang proses kaunseling
-          klien perlu faham mengenai proses kaunseling berlaku dan kaunselor juga perlu memberitahu dengan menjelaskan lebih lanjut tentang proses-proses interaksi dalam setiap sesi.
-          Kaunselor perlu beritahu peranan masing – masing sebagai kaunselor dan klien.

2.      Penjelasan tentang perkara – perkara terlibat
-          Beberapa perkara yang asas yang perlu klien patuhi dan fahami seperti waktu pertemuan, tempat, masa, tempoh masa dijalankan, dan jarak kekerapan bertemu adalah satu perkara yang perlu dijelaskan oleh kaunselor kepada kliennya.
-          Perkara-perkara tersebut tidak perlu diulang dan perlu pemahaman daripada pihak klien.
-          Sebagai contoh, jika kaunselor terpaksa membatalkan pertemuan dengan klien pada hari dijanjikan, klien tidak perlu merasa resah atau gelisah kerana satu tarikh lain akan dibuat dan dilaksanakan semula serta sesi tersebut akan dijalankan juga pada masa lain.


3.      Aspek kerahsiaan terlibat.
-          Aspek kerahsiaan perlu diterangkan kepada klien. Kaunselor perlu menyatakan yang sesi kaunseling yang berlangsung antara mereka adalah rahsia dan jika direkodkan pula adalah untuk rujukan apa yang telah dirancangkan antara klien dan kaunselor pada masa akan datang.

Penggunaan pengstukturan kaunseling perlu betul. Ianya bergantung kepada situasi semasa, keperluan klien dan jenis masalah yang hendak dikemukakan. Biasanya kaunselor menggunakan stuktur secara umum dan akan menambah maklumat stuktur dalam masa menjalankan kaunseling.

iv-                Membina kepercayaan

Bagi membina kepercayaan antara klien dan kaunselor, kaunselor perlu menunjukan sifat dan tingkah  laku  yang beretika tinggi di sepanjang menjalankan sesi kaunseling.
            Pada peringkat pertama, kaunselor harus menjelaskan tentang tuntutan kerahsiaan dan taraf kemahiran yang dipunyai oleh kaunselor. Semua isu perlu diperjelaskan pada masa pengstukturan yang telah dibincangkan.
            Kaunselor jiga perlu sentiasa memikirkan soal tingkah laku yang beretika semasa menjalankan hubungan dengan klien dan sepanjang perjumpaan dengan klien. Ianya bertujuan untuk membina kepercayaan kalien terhadap kaunselor dan sesi kaunseling.

Psikologi

Bila diingatkan semula, saya dulu bukanlah seorang yang minat kepada mata pelajaran Matematik. Walaupun pada asalnya saya lebih sukakan mata pelajaran lain, tetapi matematik tetap menjadi keutamaan saya. Ini adalah  kerana saya sentiasa mendapat markah penuh di dalam peperiksaan sewaktu tadika dan tahun 1.
            Pada waktu tadika, saya amat seronok belajar. Ini adalah kerana konsep pengajaran yang mudah dan aktiviti pembelajaran yang tidak memberatkan. Kami hanya belajar beberapa huruf dan suku kata serta melukis dan mewarna gambar. Ditambah pula saya hadir kelas tadika bersama rakan baik saya.
            Kami sama-sama suka melukis dan mewarna. Rakan saya juga akan singgah ke rumah saya selepas habis pembelajaran kami di tadika sementara menunggu ibubapanya pulang dari menoreh getah. Ibubapa saya juga seorang penoreh getah dan kami dijaga oleh kakak saya. Banyak masa yang kami habiskan berdua seperti mewarna dan melukis.
            Mungkin kerana perhubungan rapat antara kami membuatkan saya sentiasa gembira dan ianya mempengaruhi hasil pembelajaran saya. Oleh kerana itu menyebabkan saya mudah memahami topik pembelajaran dengan mudah.
            .Tetapi semuanya berubah apabila saya mendapat markah yang teruk dan bukan sahaja gagal sewaktu berada di tahun 2. Ini mungkin kerana aras kesukaran pada tahun 2 lebih tinggi daripada tahun ini. Oleh kerana itu, saya tidak dapat menyediakan diri saya secara mental dan fizikal. Keputusan peperiksaan saya kebanyakannya berwarna merah.
            Apabila markah ditunjukan kepada ibu dan bapa saya, bapa saya hanya tersenyum dan memandang saya sambil menyatakan mengapa markah saya turun dengan memdadak. Mungkin disebabkan oleh hobi saya yang ketika itu suka bermain tanpa menghiraukan pelajaran. Pendapat saya, dengan aras kesukaran yang rendah pada tahun 1 yang hanya belajar apa yang saya pelajari di kelas tadika menjadikan saya kurang memberi perhatian kepada pembelajaran.
            Selepas tahun 2 dan apabila memasuki tahun 3, saya ditukarkan ke kelas yang teruk, bersama murid – murid yang lemah pembelajarannya. Saya juga turut tidak begitu menumpukan perhatian di dalam pembelajaran saya sehinggakan saya kekal di kelas yang corot sehingga tahun 4. Waktu itu saya sibuk bermain hoki untuk mewakili sekolah. Sehinggakan kami berjaya mewakili zon Gemas untuk bertanding di padang King George IV, Seremban dan hanya mendapat tempat ke tiga.
            Pada waktu itu, rakan-rakan sepermainan saya kebanyakkan dari kelas yang agak bagus, melihat kepada prestasi mereka terhadap pembelajaran dan permainan menjadikan saya agak tercabar. Melalui kecergasan fizikal yang saya miliki, secara tidak langsung memberikan kecerdasan mental pada saya. Saya mula rajin mengulangkaji apabila markah saya semakin meningkat sehinggalah saya berjaya bertukar ke kelas yang ke dua pada tahun 5.
            Perkara ini lebih memberikan semangat kepada saya dan saya akhirnya berusaha dengan lebih kuat untuk menduduki kelas yang pertama. Akhirnya pada tahun 6, selepas senarai nama kelas dikeluarkan, nama saya tercatat sebagai salah seorang murid tahun 6A walaupun nama saya berada di tempat yang ke dua akhir. Perkara ini memang tidak disangkakan dan dengan kegembiraan itu, ibu telah menghadiahkan sepasang baju kurung sekolah beserta tudung bagi mengantikan baju skirt yang saya gunakan sejak tahun 1 lagi. Bukannya ibu tidak membelikan baju kurung selama 5 tahun berturut-turut, tetapi ibu hanya mampu membelikan baju skirt sehingga saya di tahun 5 akibat kesusahan yang kami hadapi.
            Bukan sahaja semangat diri tetapi saya merasa saya layak bersama rakan-rakan lain dan saya tidak lagi akan melihat sorotan mata yang menyakitkan hati dan teguran daripada para ustazah. Ianya benar-benar memberikan impak yang besar pada diri saya.
            Apabila melangkah ke sekolah menengah, semua murik daripada kawasan perumahan kami dikumpulkan di sebuah sekolah menengah. Apabila pemilihan murid dijalankan, saya akhirnya berada di kelas yang ketiga. Itu bukanlah mengecewakan saya sangat kerana saya tahu persaingannya memang kuat. Saya juga sudh behenti untuk bermain hoki kerana di sekolah menengah, permainan tersebut tidaklah sepopular permainan hoki sewaktu kami di sekolah rendah. Satu lagi sebab ialah saya diberikan kepercayaan untuk menjadi penolong ketua kelas selama 2 tahun berturut-turut.  Di atas factor murid menengah rendah bersekolah pada sesi petang, jadi ruang waktu untk mani bermain menjadi amat terhad.
            Oleh kerana minat saya pada matematik, saya juga selalu mendapat antara markah yang tertinggi di dalam kelas dan sebagai rujukan kawan-kawan yang kurang faham. Guru juga sering memberikan semangat dan kata pujian bagi kami yang mendapat markah yang agak tinggi dan ini memberikan kami semangat untuk lebih tekun.
            Pada tingkatan 4, saya kekal berada di kelas yang ke tiga dan mengambil mata pelajaran Prinsip Akaun. Guru yang mengajar prinsip Akaun adalah guru yang saya mengajar saya matematik. Secara tidak langsung, saya tertarik dan berminat saya terhadap kedua-dua mata pelajaran tersebut. Guru pula sentiasa memberikan galakan dan jaminan masa depan yang baik kepada kami jika kami berjaya di dalam kedua-dua mata pelajaran tersebut.
            Saya kekal berada di kelas yang kedua sewaktu tingkatan 5. Pengaruh rakan dan persekitaran pembelajaran yang sihat lebih menggalakkan saya lebih bersemangat untuk berjaya. 
           
Pendekatan yang digunakan.

Mengikut Pendekatan Behaviorisme oleh Watson ( Bernstein et al,1994 ) yang menyatakan aspek tingkah laku seseorang dipengaruhi oleh persekitaran. Menurut pendekatan ini tingkah laku yang mempengaruhi saya berlaku dengan adanya rangsangan persekitaran yang baik pada saya. Ini adalah kerana persekitaran yang baik sewaktu saya di tadika mempengaruhi kehidupan dan dapat memahami proses pembelajaran deangan mudah.
Pengalaman yang saya alami pada tahun 5 dapat diterangkan melalui Teori Perlaziman Cuba Jaya oleh Thorndike ( 1874 – 1949 ) kerana ganjaran yang saya dapati daripada usaha saya sendiri sehingga meningkat ke aras yang sepatutnya. Ganjaran yang diberikan sedikit sebanyak menghilangkan rasa malu dan rasa kekurangan diri saya kerana selama ini hanya memakai pakaian skirt ke sekolah. Melalui ganjaran itu membuatkan saya lebih yakin pada diri dan menghilangkan rasa malu saya yang selama ini hanya memakai pakaian seragam tersebut.

Wednesday, April 6, 2011

lima sebab penyelesaian masalah mengapa penyelesaian masalah perlu dilaksanakan dalam kurikulum matematik

Penyelesaian masalah adalah sebuah proses bagaimana individu menggunakan pengetahuan sedia ada, kemahiran dan segala pemahaman untuk mengenal pasti suatu keadaan yang berbeza dan luar biasa dari keadaan lazimnya berlaku. Salah satu matlamat pendidikan matematik adalah mengajar kanak-kanak untuk menyelesaikan masalah.



Di samping itu, seseorang itu memerlukan pengetahuan tentang kemahiran berfikir, strategi yang relevan dan memahami matlamat dalam situasi yang sebenar. Ia melibatkan situasi di mana murid perlu membuat jalan kerja untuk mencari jawapan dan penyelesaian. Penyelesaian masalah matematik datang dari pelbagai aspek seperti aspek kehidupan sebenar, aspek matematik, aspek imaginasi dan aspek fizikal. Cara penyelesaian masalah perlulah diajar sejak dari awal lagi. Ini untuk memastikan murid dapat memahami tentang prosedur dan langkah penyelesaian masalah.

Kemahiran penyelesaian masalah adalah penting dalam matematik. Murid digalakkan menggunakan pengetahuan sedia ada dan kemahiran untuk mencari jawapan kepada masalah matematik, contohnya hubungan nombor dengan pola nombor.

Terdapat lima sebab penyelesaian masalah mengapa penyelesaian masalah perlu dilaksanakan dalam kurikulum matematik.

i) Memperkecilkan jurang antara matematik dan masalah sebenar

Dalam memahami sesuatu konsep matematik, murid memerlukan pengalaman yang berbeza seperti pengalaman enaktif, ikonik dan simbolik. Pada peringkat pengalaman ikonik, murid sudah boleh menggunakan minda untuk memikirkan sesuatu dan membina gambaran mental tentang objek atau situasi yang terlintas dalam minda mereka.

Murid sekolah rendah lebih mudah memahami sesuatu konsep matematik melalui penggunaan objek sebenar dan lakaran. Saranan ini selaras dengan pendapat Dienes (1973) yang menyatakan bahawa konsep matematik menjadi lebih mudah difahami jika konsep itu dipersembahkan kepada murid dengan menggunakan contoh yang sebenar.

Menurut juga, murid lebih cepat dan mudah faham dengan adanya bahan maujud sebagai bahan bantu mengajar di mana konsep pembelajaran lebih mudah diterima jika di sentuh, di lihat dan dirasai.

Contoh 1 : Dalam menjelaskan sesuatu yang digambarkan oleh murid semasa mereka menyelesaikan penyelesaian masalah, matlamat soalan terlintas dalam pemikiran mereka. Murid menggambarkan matlamat soalan seperti “membeli pakaian di pasaraya dengan diskaun 50% daripada harga asalnya”. Hasilnya, murid telah berjaya mengenal pasti keperluan soalan. Perlakuan ini menunjukkan bahawa kewujudan gambaran tersebut telah menyedarkan murid tentang keperluan dan kehendak soalan sekaligus merapatkan jurang antara matematik dengan masalah sebenar.


ii) Menggalakkan proses mental dan pemahaman konsep dan prosedur



Matematik merupakan mata pelajaran yang memerlukan kepada penyusunan langkah kerja yang teratur atau berstruktur. Oleh itu, sukar bagi kita untuk menentukan dimanakah letaknya kelemahan murid dalam menyelesaikan masalah matematik. Kemahiran kognitif murid perlu dijana dengan baik agar murid dapat menggunakan kemahiran yang sedia ada untuk menyelesaikan masalah Matematik.

Tidak dinafikan bahawa teknik menghafal prosedur dan operasi dapat menghasilkan penyelesaian yang betul bagi masalah matematik yang rutin. Dalam penyelesaian masalah matematik, murid tidak harus dikongkong oleh satu teknik penyelesaian yang biasa disampaikan oleh guru sahaja. Teknik lain yang sesuai perlu digalakkan, lebih-lebih lagi yang bersesuaian dengan peringkat perkembangan kognitif murid, pengalaman dan persekitaran pembelajaran yang dilalui oleh murid. Contohnya,

Soalan 2: (26.45 – 1.3) x 200 =

Mengikut prosedur yang ditetapkan murid perlu menyelesaikan angka yang terdapat dalam kurungan terlebih dahulu dan diikuti angka yang seterusnya. Teknik lain yang diajar untuk memudahkan murid ialah menggunakan kata kunci berikut dengan cara diselesaikan mengikut urutan:

Kucing Dalam Bahaya Cari Tikus (Kurungan) Darab Bahagi Campur Tolak 1 2 3 atau BODMAS ( Bracket of Divition Muliply Addition Subtraction )

iii) Menggalakkan pemikiran kritikal

Pemikiran kritikal merupakan kemampuan untuk mensintesis dan menganalisis masalah. Contohnya:

Soalan 3: Setiap bulan Cikgu Salmah menerima sebanyak RM1 750. Dia membelanjakan RM1 400 setiap bulan dan bakinya disimpan. Cari jumlah simpanannya dalam masa 6 bulan.

Dalam soalan di atas, murid dapat mengenalpasti kehendak soalan dengan menggunakan operasi yang betul. Murid juga berupaya dalam mencari perbezaan di antara gaji yang diperolehi oleh Cikgu Salmah, gaji yang dibelanjakan dan gaji yang disimpan. Murid dapat mensintesis soalan tersebut untuk mencari jawapan yang betul.

Melalui maklumat yang diperolehi, murid dapat menganalisis jawapan untuk mencari jumlah simpanan guru tersebut dalam tempoh 6 bulan. Tanpa kemahiran mensintesis dan menganalisis, maklumat dan jawapan yang tepat tidak dapat diketahui.


iv) Menggalakkan pemikiran kreatif

Penyelesaian masalah mampu menggalakkan murid untuk mengumpulkan maklumat, fakta dan strategi dalam menjawab soalan yang dikehendaki. Murid menggunakan strategi yang berbeza seperti menggambarkan secara mental, melukis gambar/gambar rajah atau membina perlambangan untuk mewakili gambaran mereka Contohnya:

Soalan 4: Sebuah sekolah ada 1200 orang murid. Jika 3 daripadanya adalah lelaki, berapa orangkah murid perempuan? 5


v) Menggalakkan murid untuk menghadapi masalah sebenar.

Soalan-soalan matematik berayat biasanya dikemukakan dalam konteks tertentu. Bagi sebilangan murid, konteks seperti “harga untuk beberapa buah buku” merupakan sesuatu yang terlintas dalam minda mereka. Contohnya, murid menggambarkan “sebuah buku harganya 50 sen” dan “4 buah buku berapa harganya”. Konteks soalan yang digambarkan oleh murid telah membantu beliau mengenal pasti langkah pengiraan yang bakal dilaksanakan. Langkah pengiraan yang ditunjukkan oleh murid adalah betul selepas melalui proses visualisasi. Contohnya,

Soalan 4: Suraya membeli 3 buah buku latihan yang berharga 50 sen sebuah dan 5 batang pen yang berharga 60 sen sebatang. Jika dia membayar dengan sekeping wang kertas RM 10.00, berapakah baki wangnya?

Di sini, guru boleh menggunakan buku dan pen sebagai alat bantu mengajar juga wang kertas RM 10.00 dalam memudahkan pemahaman murid sekaligus mendedahkan mereka kepada situasi sebenar. Disertakan juga petikan antara guru dan murid yang boleh digunakan untuk menggalakkan murid menghadapi situasi sebenar.

Guru: Gambarkan sesuatu yang boleh membantu awak menyelesai soalan yang diberikan?

Murid: Tiga buah buku dan lima batang pen

Guru: Apa lagi yang awak gambarkan?

Murid: Sebuah buku 50 sen dan sebatang pen 60 sen

Guru: Jadi kalau awak beli 3 buah buku dan 5 batang pen, berapa yang perlu anda bayar?

Murid akan mencari jawapan dengan bimbingan guru berdasarkan proses visualisasi yang telah digambarkan.









Prosedur untuk mengenalpasti kesalahan dalam menyelesaikan masalah menggunakan Analisis Kesalahan Newman yang berkaitan dengan perkataan:



i) Membaca

ii) Pemahaman

iii) Transformasi

iv) Proses skil

v) Encode

vi) Kecuaian

vii) Motivasi





Pemahaman

1. Murid tidak dapat memahami istilah dan operasi matematik

2. Murid tidak dapat mengaitkan masalah dengan konsep matematik

3. Murid tidak dapat memahami kehendak soalan

4. Contoh: Dalam soalan 2, Shadana, Tan Sook Mun, Syed Ahmad dan Emily tidak memahami kehendak soalan. Eiswan pula hanya mendapat 1 markah kerana menukarkan keseluruhan operasi kepada pecahan.



Kemahiran proses

1. Murid menghadapi kesukaran dalam mengira contohnya mengingat sifir

2. Murid tidak dapat menghubungkait masalah kepada ayat dan operasi matematik dan juga operasi yang sesuai

3. Murid yang lemah selalu keliru dan tidak pasti operasi mana yang terlibat

4. Contoh: Syed Ahmad dan Shadana tidak menyelesaikan pengiraan dengan lengkap kerana keliru operasi mana yang terlibat.



Kecuaian

1. Kesalahan ini sentiasa berlaku di kalangan murid mengikut peringkat dan tahap. Guru perlu sentiasa memberi peringatan dan nasihat untuk mengelakkan kesalahan yang sama berulang.

2. Contoh: Jashwini cuai dalam mengira memberikan jawapan hasil bahagi dengan betul.





TUGASAN (e)

KESIMPULAN



Penyelesaian masalah merupakan komponen penting dalam kurikulum matematik KBSR. Bagaimanapun, kebanyakan murid belum berupaya menguasai kemahiran ini sedangkan mereka berupaya melaksanakan operasi asas matematik. Satu strategi atau teknik yang sesuai perlu dikenalpasti bagi membantu murid menangani kesukaran dalam menyelesaikan masalah matematik. Penyelesaian masalah matematik bukan setakat mencari jawapan akhir tetapi membabitkan kefahaman dan penguasaan strategi yang lebih kompleks.



Penyelesaian masalah adalah sebuah proses bagaimana individu menggunakan pengetahuan sedia ada, kemahiran dan segala pemahaman untuk mengenal pasti suatu keadaan yang berbeza dan luar biasa dari keadaan lazimnya berlaku. Salah satu matlamat pendidikan Matematik adalah mengajar kanak-kanak untuk menyelesaikan masalah. Oleh itu, guru harus memastikan murid berjaya menyelesaikan masalah dengan menggunakan strategi-strategi tertentu. Program pendidikan Matematik yang seimbang bukan sahaja harus terdiri daripada pembelajaran konsep Matematik dan penguasaan kemahiran-kemahiran asas matematik. Ia juga harus melibatkan murid memperkembangkan kebolehan untuk berfikiran secara Matematikal.



Bekas Ketua Pengarah Pendidikan Malaysia, Datuk Abdul Rafie Mahat, mengatakan bahawa pengajaran dan pembelajaran Matematik di sekolah memerlukan

kaedah yang sesuai supaya tidak menimbulkan rasa ‘takut’ di dalam diri murid (Hairulazim, 2002). Oleh itu, guru perlu bijak menggunakan kreativitinya serta inovatif dalam menyampaikan isi pengajaran terutamanya tentang penyelesaian masalah agar dapat mewujudkan suasana pembelajaran yang efektif dan kondusif.



Teknik gambaran/gambar rajah dapat membantu murid mendapatkan penyelesaian bagi masalah matematik. Keadaan ini seharusnya mendorong para pendidik untuk menggalakkan murid menggunakan teknik gambaran dalam penyelesaian masalah matematik supaya tercetus perubahan dalam teknik penyelesaian murid. Usaha ini boleh dilakukan dengan membimbing dan melatih murid membuat gambaran bagi membantu mereka memahami maksud soalan dan mendapat gambaran yang jelas tentang keperluan dan matlamat soalan. Gambaran-gambaran tersebut telah membantu murid menangani kesukaran yang dihadapi dalam penyelesaian masalah matematik. Fenomena ini seharusnya mendorong para pendidik untuk memberi penekanan kepada strategi melukis gambar atau gambarajah sebagai salah satu jalan untuk membantu murid menangani kesukaran yang dihadapi semasa mencari penyelesaian.



Adakalanya, murid tahu kehendak soalan tetapi mereka tidak tahu kaedah untuk menyelesaikan masalah tersebut dengan baik. Permasalahan ini mungkin disebabkan oleh kurangnya pendedahan guru kepada murid dalam menjawab soalan-soalan berbentuk sedemikian. Di sinilah perkaitan masalah matematik dengan situasi sebenar bagi mendapatkan gambaran yang jelas. Selain itu, memberi latih tubi dan pengalaman kepada murid dalam menjawab pelbagai jenis soalan berkaitan dengan sesuatu konsep adalah perkara yang terpenting di dalam proses pengajaran dan pembelajaran.



Di samping itu, murid juga perlu bijak dalam mengurus masa ketika menjawab soalan. Tidak cukup masa merupakan masalah yang kritikal bagi murid ketika menjawab soalan Matematik. Ini mungkin disebabkan mereka mengambil masa untuk memahami kehendak soalan. Pengagihan masa yang cekap dapat membantu mereka memahami kehendak soalan dengan baik tanpa perlu tergopoh-gapah.

Guru boleh membantu dengan mengemukakan masalah yang bermakna dan bernas kepada murid mengikut tahap penguasaan mereka. Masalah yang diberi seharusnya memerlukan pelbagai kemahiran dan prosedur yang dapat diperkukuhkan lagi semasa proses penyelesaian masalah. Masalah yang diberi juga perlu berkeupayaan untuk dikembang samada kepada masalah yang berkaitan atau untuk dibuat generalisasi.

Pengajaran penyelesaian masalah berlaku dalam luar dan dalam bilik darjah dan diaplikasikan dalam situasi sebenar. Guru matematik patut menggunakan dan mengintegrasikan penyelesaian masalah dalam pengajaran dan pembelajaran.

Monday, April 4, 2011