Search This Blog

Tuesday, December 15, 2009

Padang / bukit Tinggi ( Day 2)

Hari ke dua kami breakfest dengan lontong pakis dan nasi goreng. Lontong di sini hanya menggunakan sayur pakis n ikan bilis, nasi goreng pulak kosong, x ada lauk. Jauh beza dengan lauk kat tempat kita. Nak cari ayam seketul pun x ada, inikan pula udang dan sotong.

Selesai sarapan, kami menyewa dua buah MPV untuk ke Tasik Maninjau dan tempat-tempat menarik yang lain. Jam 10 pagi, kami memulakan perjalanan ke tempat tenunan. Di sini disediakan kilang memenun sulaman. Setiap tenunan mengambil masa selama 2 minggu dan dijalankan secara manual. Tergambar halus tangan anak gadis Minang yang nenenun dengan cekap. Di situ juga disediakan tempat menjual capal dan telekung serta pakaian sulaman.

Dalam jam 11kami berkilang ke KINIKO, tempat pembuatan kopi yang selalu dikunjungi. Di sana di jamu dengan permandangan saujana mata memandang, terdapat kebun herba dan sawah padi huma yang terbentang luas. Dari atas bukit, disediakan tempat untuk menjamu kopi dengan pisang salai gireng. Errmmmmmmmm yummy, best.

Hampir 1 jam di sana, kami bergerak ke Rumah Gadang yang terletak di Payakumbuh. Rumah ketua adat di Minangkabau, hanya rumah itu yang masih utuh dan tidak mengalami apa apa kerosakan akibat gempa. Di situ juga, terdapat sebatang pokok kelapa berbentuk keris yag mumpunyai rahsia tersendiri. Kami disana lebih kurang setengah jam, dan kami melihat kesan rumah kerajaan yang dibina semula akibat kebakaran dan runtuhan pada tahun 2006.

Selepas itu kami ke Pondok Flora, tempat makan terapung di atas kolam ikan nila ( talipia ). Ada juga seekor monyet kecil dan beberapa ekor ayam katik. Selesai membasahkan tekat dengan air kelapa berharga rp170000, kami meneruskan perjalanan ke Danau Maninjau.


Perjalanan yang mengambil masa 4 jam pergi dan balik. Merasa la melalui kelok 44 yang mencabar. Sepanjang perjalanan hanya terdengar bunyi decitan Danau. Perjalanan yang berbaloi, danau maninjau menjanjikan pemandangan yang amat menarik. Lalauan turun dari bukit, terdampar suasana sawah padi yang amat cantik. Sepanjang perjalanan dihidangkan dengan gerai kecil,dan beruk  yang bersidai di tepi jalan menunggu makanan.

Tiba diperkampungan, kami di bawa ke rumah kelahiran Buya Hamka, ulama dan penulis terkenal di Indonesia dan juga Malaysia. Penjelasan oleh cucu terdekat Buya Hamka, idea untuk memperkenalkan rumah ini adalah dari ABIM ( Angkatan Belia Islam Malaysia ) yang bergantung pada derma dari pelawat. Buku beliau yang beratus buah juga dipamerkan.

Dalam perjalanan pulang, kami singgah membeli makanan ringan pengalas perut di laluan. melihat pada saiz buah labu yang rasanya 2,3 kali ganda lebih besar dari labu di Malaysia, Penat berjalan, kami pulang dengan senyuman kepuasan.

Malam itu, saya dan suami mengambil keputusan berjalan di sekitar jam Gadang. Kami menikmati pemandangan malam dengan berjalan di sekitar pekan sambil mendengar muzik tradisional oleh para penari yang berlatih di dewan berdekatan jam Gadang. Bunyi muzik yang unik dan tersendiri mengiri kami sehinggalah berjalan pulang ke hotel.

Kami pun penat dan malam itu kami tidur dengan nyenyak.

No comments: