Search This Blog

Saturday, December 19, 2009

Padang/ bukit tinggi (day 4)

Pagi ke empat di Bukit Tinggi, kami breakfast di hotel. Menu sarapan pagi  kami telah disiapkan oleh pihak hotel.makanan yang disediakan agak memuaskan saya. Ada nasi, bubur,lontong,bihun,pengat,,salad,ayam goreng dan bnyk lagi. Selepas selesai makan kami bersiar2 dan membeli sedikit cenderamata buat kenangan.. Kami sempat menaiki kereta kuda menikmati keindahan suasana pagi di Bukit Tinggi.

Selepas kami bersiar2, kami terasa lapar dan dahaga. kami terus mencari kedai. Kami singgah di KFC. Makanan KFC di sini berbeza sama sekali dengan KFC di Malaysia. Ayamnya kurang memuaskan hati saya. Kering,keras dan masin. Pada jam 12.30 kami bertolak kehotel lebih kurang 5 minit dari jam Gadang.

Lebih kurang pukul 1.30pm  van yg disewa tiba dan membawa kami ke Padang. Melalui Lembah Anai sewaktu pulang dan kami singgah untuk menikmati pemandangan dengan bayaran hanya Rp 1500 setiap seorang. Sempat juga kami singgah menikmati durian kampung di jalan menuju ke Pekan Padang. 8 biji durian habis di makan oleh kami semua, kerana tidak tahan dan perut kosong, saya terpaksa mengeluarkannya semula. Sepanjang perjalanan, kami hanya sendawa durian yang memenuhi ruang MPV. Kelakar betul....

Perjalanan mengambil masa lebih kurang 3 jam. Perjalanan kami terganggu kerana berlaku kemalangan kecil melibatkan salah satu daripada 2 MPV yg kami sewa.Sepanjang perjalanan kami dapat melihat kesan gempa yang amat menakutkan kami. Kami juga dapati rumah orang2 kampung retak dan runtuh.

Kami tiba di hotel Inna Muara lebih kurang pukul 5ptg.Kami dapati sebahagian besar hotel mengalami retakan dan runtuhan.Walau bagaimanapun, masih banyak bilik yang elok. Kami tetap tabahkan hati walaupun ada rasa was-was. Selesai urusan chek in, kami ke bilik dan terus bersiap utk keluar makan. Tak sangka pula kami duduk sederet bilik ibarat rumah teres.

Kami mengambil keputusan untuk mengisi perut yang lapar. Berjalan kaki mencari kedai mkn dlm jarak 500m dari hotel. Kedai yang menyediakan makanan asli Minang seperti daging rendang,msk lemak ikan tongkol,sambal belado merah,ayam kampung dan air teh botol.

Selesai makan, kami mengambil kesempatan melihat pantai yang jaraknya 200 m dari kedai makan tadi. Sambil menikmati pemandangan laut dan senja, kami juga melihat kesan runtuhan beberapa bangunan besar dan hotel. Hotel HayamWuruk runtuh dengan teruk. Masih dapat dilihat perabot hotel yang pecah dari seberang jalan. Agak lama di sana, jam 8 malam kami bertolak pulang ke hotel melalui deretan rumah kedai yang runtuh dan ada juga yang masih elok.

Dihadapan hotel Hyam Wuruk Padang.
Salah satu bagunan yang senget di hadapan pantai.