Search This Blog

Saturday, December 19, 2009

hari 5(Padang)









Hari ini adalah hari terakhir kami di Padang. Menu sarapan breakfast agak banyak. Manisan seperti kuih lopes, tepung bungkus dan sagu sama seperti makanan kita di Malaysia. Makanan agak sedap kecuali bihun sup yang keras bihunnya. Selesai sarapan, kami mengambil peluang berjalan di sekitar kawasan berhampiran hotel.


Terdapat satu monumen di hadapan hotel. Di situ terlihat seorang wanita yang mungkin agak kurang siuman duduk berteleku tidak bergerak. Disebelahnya ada tilam, bantal dan bungkusan baju. Sedih melihat keadaannya. Teringat cerita Hengky yang mengatakan ramai yang mengalami kurang kewarasan akibat gempa. Yelah kan, tekanan yang di alami agak kuat, mana tahu orang yang tersayang tiba - tiba hilang. Wallahwaklam.


Kami tidak mengambil masa yang lama berjalan-jalan, jadi kami ambil keputusan untuk pulang ke hotel dan berkemas. Dalam pukul 11 pagi, van yang disewa tiba dihadapan bilik hotel mereka. Perjalanan selama 40 minit dengan satu van Avanza dan 2 buah teksi.


Sepanjang perjalanan, kami agak sedih. Hari terakhir di sini agak menyedihkan kami. Yelah, 5 hari di bumi Minang ini terasa ketenangan dan jauh dari bebanan kerja yang banyak di pejabat. Tiba di lapangan terbang Minangkabau, kami terpaksa menunggu agak lama untuk berlepas. Flight delay hampir 2 jam. Dah lah panas dalam bilik menunggu. Penat sangat.

Kami tiba di Malaysia pada pukul 5:30ptg. Abang Long telah menunggu kami dan kami di bawa pulang ke rumah anak saudaranya di LBJ. Pukul 8 malam, kami bertolak pulang ke kampung suami untuk ke Melaka pada hari Ahad.

 

No comments: